Oranjefeest

Vanuit de statuten van de oranjevereniging, opgericht 10 oktober 1927, met als doel ‘de liefde van ons vorstenhuis en vaderland aan te kweeken’ en zij wil dit bereiken door het houden van feestelijkheden op verjaardagen van de leden van het koninklijk huis en op nationale gedenkdagen. Voorwaar een uitspraak die nog niets aan kracht heeft ingeboet. Een gedegen uitspraak dus. De Oranjevereniging heeft dit altijd uitgedragen, een lustrumfeest om de 5-jaren en een bevrijdingsfeest sinds de jaren ’80. De leden vonden toen dat een periode tussen de lustrumfeesten te lang was. De bevrijdingsfeesten geven om de 5-jaren een goede invulling hierin. Jaarlijks vindt op Koningsdag 27 april een spelochtend voor de schoolkinderen van de basisschool en de kinderen van de leden plaats. De ochtend wordt gebruikelijk afgesloten met een openluchtconcert door de harmonie Kunst na Strijd.

Feestweek

Kenmerkend voor Oudendijk is het verenigingsleven; Oranjevereniging Wilhelmina organiseert om de vijf jaar een  weekdurend buurtfeest waarbij Oudendijk is opgedeeld in 5 buurten. De feestweek van lustrumjaar 2017 zal plaats vinden van 18 augustus tot en met 26 augustus.

De buurten van Oudenijk zullen de bezoekers verwelkomen met erebogen en gedurende deze week zijn de tuinen en gevels Oudendijk versierd en verlicht. Op de eerste zaterdag, tijdens de officiële opening, wordt fel gestreden in een Zeskamp. Op de laatste zaterdag wordt in 2017 feestjaar afgesloten met het beste van Oudendijk; Oudendijks got talent wordt georganiseerd.

Buurtavonden

Oudendijk is opgedeeld in 5 delen, ook wel buurten genoemd. Beginnend bovenaan de Merwededijk richting De Roef: ‘t Vinkenestje, Oranjedorp, ‘t Centrum, de Driesprong en ‘t Lage End.

Elke buurt verzint een thema voor de feestweek, waarbij hun buurt in dat thema wordt aangekleed, versierd, de (kinder)activiteit op worden aangepast en de feestavond wordt georganiseerd.  Elke buurt onderscheid zijn buurt door middel van een boog. De straat wordt versierd en de huizen worden verlicht. Dit blijft niet altijd bij een paar lampjes en vlaggetjes; maar complete bouwwerken sieren de voortuinen. Denk hierbij aan de filmset, een dierentuin, reclame spotjes die worden nagespeeld of een vliegende fakir zoals de Efteling deze kent. Maar soms geldt “less is more”.

Door middel van loting worden de feestdagen verdeeld onder de buurten, waarbij iedere buurt in de gelegenheid is zijn eigen activiteiten te creëren.